Brandwerende binnendeuren
"De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden".
Duiding: "De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem" betekent dat leerlingen actief betrokken worden bij het bedenken en creëren van een manier om een specifiek probleem op te lossen.
Je kunt volgende stappen volgen:
Stap 1 = de activiteit = De leerlingen ontwerpen.
Stap 2 = wat = een oplossing voor een probleem.
Er mag geen vuur van de ene ruimte naar de de andere gaan:
Waar moet je op letten als je een brandwerende binnendeur gaat plaatsen?
Een brandproef in een erkend labo bepaalt de brandweerstand van een bouwelement. Hierbij wordt de branddeur geëvalueerd op basis van een aantal criteria:
- stabiliteit
- vlamdichtheid
- thermische isolatie
- rookdichtheid
Hier kun je aandacht hebben voor de plaatsing van de binnendeur. Waar moet de leerling allemaal op letten? Hoe verloopt de plaatsing?
Enkele voorbeelden:
Mogelijke criteria en technieken kunnen zijn:
Je kunt met je leerlingen opmetingen doen door de dagkanten op te meten en hun te laten uitrekenen nadien met de spelling welk de afmetingen van de deur zijn.
Je kunt met je leerlingen aandacht hebben voor de standtijd van de deur tegen brand.
Je leerlingen leren zo het verschil tussen een RF30, RF60 of RF120 brandwerende binnendeur.
Je kunt de leerlingen onderzoek laten doen naar bestaande oplossingen en de wetenschap erachter. Het helpt hen om een basiskennis op te bouwen en inspiratie op te doen voor hun eigen ontwerpen.
Je kunt de leerlingen begeleiden door het ontwerpproces. Dit kan stappen omvatten zoals brainstormen, schetsen, prototypen maken en testen. De leerlingen aanmoedigen om hun ideeën te delen, feedback te geven en te ontvangen werkt motiverend.
- Ontwerp maken (oplossing bedenken)
- Prototypen en testen (creëren)
- Reflectie op het leerproces en vaardigheden
Je kunt de leerlingen aanmoedigen om te reflecteren op hun leerproces en de vaardigheden die ze hebben ontwikkeld. Dit kan de leerlingen helpen om inzicht te krijgen in hun eigen leerproces en verbeterpunten.
- Evalueren en verbeteren
Je kunt de oplossingen evalueren op basis van wetenschap, techologie en wiskunde. Je kunt de oplossingen verbeteren op basis van resultaten en feedback.