Didactische tips: met leerlingen aan leerdoelen werken. Hou-001

Brandwerende binnendeuren

Leerplandoel

sla link op in klembord

Kopieer

"De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden".
 
Duiding:  "De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem" betekent dat leerlingen actief betrokken worden bij het bedenken en creëren van een manier om een specifiek probleem op te lossen. 

Hoe kunnen de leerlingen aan de slag gaan met dit leerplandoel?

sla link op in klembord

Kopieer

Je kunt volgende stappen volgen:
Stap 1 = de activiteit = De leerlingen ontwerpen.
Stap 2 = wat = een oplossing voor een probleem.

Onderwerp of probleemstelling formuleren

sla link op in klembord

Kopieer

Er mag geen vuur van de ene ruimte naar de de andere gaan:
Waar moet je op letten als je een brandwerende binnendeur gaat plaatsen?

Interdisciplinaire aanpak

sla link op in klembord

Kopieer

  • Wetenschappen:
 
Een brandproef in een erkend labo bepaalt de brandweerstand van een bouwelement. Hierbij wordt de branddeur geëvalueerd op basis van een aantal criteria:
- stabiliteit
- vlamdichtheid
- thermische isolatie
- rookdichtheid

  • Technologie:
Hier kun je aandacht hebben voor de plaatsing van de binnendeur. Waar moet de leerling allemaal op letten? Hoe verloopt de plaatsing?
Enkele voorbeelden:
  • Hoe wordt een brandwerende binnendeur gemaakt?
  • Hoe wordt een brandwerende binnendeur geplaatst?
  • Met welke criteria en technieken moet je rekening houden?
Mogelijke criteria en technieken kunnen zijn:
  • Kies voor een brandwerende binnendeur die nauw aansluit op de dorpel.
  • Plaats deze deur in een brandwerend kozijn.
  • Zorg voor het juiste hang-en sluitwerk, dat tevens brandbestendig is.
  • Plaats opschuimende strips rondom het deurblad.

  • Wiskunde:
Je kunt met je leerlingen opmetingen doen door de dagkanten op te meten en hun te laten uitrekenen nadien met de spelling welk de afmetingen van de deur zijn.
Je kunt met je leerlingen aandacht hebben voor de standtijd van de deur tegen brand.
Je leerlingen leren zo het verschil tussen een RF30, RF60 of RF120 brandwerende binnendeur.

Onderzoek en analyse

sla link op in klembord

Kopieer

Je kunt de leerlingen onderzoek laten doen naar bestaande oplossingen en de wetenschap erachter. Het helpt hen om een basiskennis op te bouwen en inspiratie op te doen voor hun eigen ontwerpen.

Ontwerpproces begeleiden

sla link op in klembord

Kopieer

Je kunt de leerlingen begeleiden door het ontwerpproces. Dit kan stappen omvatten zoals brainstormen, schetsen, prototypen maken en testen. De leerlingen aanmoedigen om hun ideeën te delen, feedback te geven en te ontvangen werkt motiverend.

- Ontwerp maken (oplossing bedenken)

- Prototypen en testen (creëren)

- Reflectie op het leerproces en vaardigheden

Je kunt de leerlingen aanmoedigen om te reflecteren op hun leerproces en de vaardigheden die ze hebben ontwikkeld. Dit kan de leerlingen helpen om inzicht te krijgen in hun eigen leerproces en verbeterpunten.

- Evalueren en verbeteren 
 
Je kunt de oplossingen evalueren op basis van wetenschap, techologie en wiskunde. Je kunt de oplossingen verbeteren op basis van resultaten en feedback.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio